X hits on this document

Denna sida i färg

BSA International Rally 2008

Text och foto: Ronny Gustafsson, Torsås

Belönas som Bästa Bidrag (se sid 2)

Redan i våras fick höra om ett gäng från Vimmerby som skulle åka BSA till Isle of Man på den stora träffen där. Vi , min son Martin och jag som har varit där på Manx Week 3 gånger tidigare hade inga problem med att bestämma oss för att åka dit ännu en gång , denna gång på var sin BSA A65 . Vi tänkte delta en del på träffen men också på egen hand åka runt på ön.

Färjebiljetter bokades och hotellrum på ön reser- verades sen var det bara att vänta, nåja inte riktigt så . Våra hojar som vi hade köpt ett år tidigare var inte ens provkörda efter en hel del arbeten ännu, men som ni förstår så gick cyklarna både dit och hem annars hade jag nog inte skrivit detta.

Hamninloppet i Harwich.

Vi startade i Torsås fredagen 15/8 och målet var Ringsted i Danmark där vi hade beställt en övernattning. Vi körde mot Tingsryd vidare förbi Lönsboda ner genom Skåne på helt rätta vägar för våra maskiner. Den fösta etappen gick bra om man bortser från en läckande plasttank på Spitfire’n, fast där hade vi turen att snabbt hitta ett bra repa- rationsmaterial så det löste sej. Lördag morgon – idag skulle vi bara köra ca 25 mil till Esbjerg. Vi hade dagen på oss så vi valde en del mindre, härliga vägar att åka på. Vi kom fram till färjeläget i god tid och efter en del väntande var vi ombord. Båtturen tar ca 17 timmar och kostar 9700 tur och retur för oss och våra BSA’s (Väl dyrt tycker jag). Söndag 13.00 lägger vi till i Harwich (uttalas Herritch).

Martin i Esbjergs hamn.

Nu gäller det att lägga så många mil vi orkar för nästa dag kl 12.30 stänger incheckning till färjan som går till Isle of Man. Vi hade varit lite för optimis- tiska när vi planerade denna etappen som är ca 60 mil. Som sagt det var bara att välja större vägar och börja köra på vänstra sidan. Visa av tidigare erfarenheter hade vi hade varit förutseende och monterat på backspeglar och blinkers vilket gjorde det lättare att köra i den hektiska trafik som det är i England.

Frampå kvällen kom vi till ett mysigt ställe som heter Matlock Bath. En välbesökt träffpunkt för motorcyklister. Området heter Peak District och är kuperat och mycket vackert. Vi hittar ett B&B och övernattar här, pris 29 pund per man. Vi går till en närliggande, mycket lokal pub och äter. Det är söndagkväll och här samlas alla i närområdet, gammal som ung sitter här och umgås över en pint.

Vi har beställt full english breakfirst kl 6.30. Vädret har hittills varit bra men idag regnar det och det ordentligt. Vi har Gortexkläder så vi sätter bara på oss regnskydd över handskar och stövlar och sen drar vi. Vi tankar på första mack sen blir det serpentinkörning blandat med landsvägar med mycket trafik i värsta regnväder. Många mindre orter att passera innan vi kommer ut på större vägar. Vi passerar jättestaden Manchester och åker nu på M6, en fyrfilig motorväg där det är mycket trafik. Vi ser på de stora tavlorna att det är delays (förseningar) på M6 längre fram så vi väljer att åka A6 istället. Smart trodde vi men det visar sej att även här stod trafiken stilla. Vi började att köra om några stycken bilar, sen några till och sen åkte vi förbi dom alla. Klockan 12.15 svänger vi in till

Denna sida i färg

Vi låter hojarna svalna en stund.

färjeterminalen i Heysham (uttalas Hirssam). Denna färja tar 4 timmar så klockan 18.30 kör vi iland i Douglas på Isle of Man. På tisdagen träffar vi 5 BSA åkare från Vimmerby och åker till BSA-campen tillsammans och registrerar oss. Vi kör med på dagens ’runout’ som är ett varv på TT-banan med uppställning vid Grandstand som läktaren vid start och mål kallas och senare en uppställning vid Villa Marina som är ett flott ställe med teater och konsert- hall mm.

På kvällen tittade vi på TT-practice (träningen) från Quarterbridge. Eftersom det skulle bli Manx Grand Prix nästa vecka så tränade förarna denna vecka varje kväll mellan 18.00-20.00 på avstängd bana. Det sparas inte på gasen här. Alla Classic-maskinerna hade megafoner, så ljudet kan inte beskrivas det måste upplevas.

På onsdagen körde vi, (som nu var 7 man) Göran Nilsson och Lars-Göran Göransson på BSA Super Rocket , Tommy Arvidsson , Patrik Ryden, Marcus Nilsen , Martin och jag på A65’or av olika slag, på turer runt på ön för att till kvällsträningen befinna oss uppe i bergen på ett ställe som kallas Bungalow (vårt favoritställe). Det gällde att vara på plats när dom stängde av vägen. Här uppe låg det ett MC- museum tidigare där bl a Professor Lundbergs Honda stod utställd. Vi frågade runt lite om var den tog vägen när museet lades ned. Någon trodde att den hamnade i Japan!!!

På torsdag förmiddag var vi med BSA-rallyt till ett ganska nyöppnat MC-museum ’The ARE museum in Kirk Michael. Vi ställde upp alla BSA’s på gräsmattan framför museet, andra märken som Triumph och Norton etc, fick ställa sej på annan plats. På museet fanns det många MC som alla var i utställnings- skick. På kvällen var vi med på den stora supe’n i BSA lägret som var en ganska gyttjig plats, efter en hel del regn tidigare i veckan. Man hade ett jättetält på campingen där vi alla fick sätta oss vid dukat bord. Innan maten var det diverse presentationer osv på scenen.

Fredagen var vi också ute och såg oss omkring på den vackra ön och tänkte titta på träningen vid en pub som heter Kreg na Baa som ligger precis vid en högerböj efter en lååång snabb raka. Pga dimma ställdes körningen in. Regnar det så kör man men är det dimma så har räddnings- helikoptrarna ingen sikt så då avbryter man.

Lördag morgon startar Manx Rally nere i Port Erin. Det är ett veteranrally som pågår hela Manx-veckan och här får man se många verkliga rariteter (99% engelska) ofta körda av äldre engelska gentlemen. Vi fick höra att på söndag morgon träffas Velocette- klubben vid Sulby så vi körde dit och kollade. Sedan körde vi tillsammans med några Velo-killar ner till en gammal Vikinga-borg-stad som heter Castletown dit även deltagarna i Manx –rallyt körde för uppställning på torget. Enormt mycket motor- cyklar att titta på fanns det här.